Alt du trenger å vite om ergonomi og ergonomiske prinsipper!
|
|
Time to read min
Translation missing: nb.sections.cart.login.title
Translation missing: nb.sections.cart.login.paragraph_html
Gavekort og rabatter kan brukes i neste trinn
|
|
Time to read min
Nå må jeg innrømme noe her først. Mulig artikkelen du kommer til å lese som handler om ergonomi virker som om jeg har vist om ergonomi prinsipper hele livet. Realiteten er nok at jeg selv ikke viste hva ordet ergonomi betydde. Mener faktisk frem til noen måneder siden pleide jeg å si ergometrisk riktig i stede for ergonomisk riktig 😅 Men, når du sliter med rygg-prolaps og ønsker å forstå hvordan du bør behandle kroppen din og hva ergonomi og ergonomisk riktig betyr, gjør du alt i din makt for å lære om ergonomiske prinsipper. I tillegg ønsker jeg å koke ned timesvis med lesing av andre artikler og bøker til 10 enkle og effektive tips om ergonomi og ergonomiske prinsipper så du slipper å gå gjennom samme prosess.
Først og fremst, her er en liste på ting som vi lurer på men alltid har følt at det er kompleks å lære om.
1- Hva er ergonomi?
2- Hvordan fungerer ergonomi på arbeidsplassen?
3- Hvorfor er ergonomi viktig?
4- Hva er ergonomiske prinsipper?
5- Hva er dårlig ergonomi?
Men, nå har vi gjort dette enkelt for alle å forstå! 🥰 For noen år siden var ordet ergonomi lite brukt hos oss. Det var avdelingslederen og arbeidsgiveren sin oppgave å tilrettelegge et ergonomisk riktig arbeidsmiljø slik at vi kunne prestere best på jobben. Men, hvorfor bør det være arbeidsgiveren sin jobb å tenke på din helse? Hvorfor kan ikke vi bare ta tak i dette selv og ha ansvar for egen helse? 🤔 Til tross for alt, bruker vi denne verdifulle kroppen som vi har til så mye annet enn bare jobbing. Men, det vi ikke vet er at den tiden vi bruker på å jobbe, påvirker helsen vår mer enn alt annet. Vi har lange stillesittende dager hver eneste dag nesten. Hva tror du det skjer med kroppen når vi behandler kroppen så dårlig hver eneste dag? Litt retorisk spørsmål her men ja. Kommer ikke noe godt av dette uansett. Derfor, i denne artikkelen skal vi snakke mest om hvordan vi kan ha riktig ergonomi på arbeidsrommet/kontoret og hvordan vi kan tilpasse arbeidsrommet til en mer ergonomisk riktig arbeidsstasjon.
Enkelt forklart handler ergonomi om hvordan kroppen brukes i sammenheng med arbeidet, uavhengig av bransje og format på arbeidet. Ergonomi handler om hvordan vi fysisk bruker kroppen opp mot våre arbeidsoppgaver. Uansett om det er kontorarbeid, som håndverker, frisør, sykepleier, industriarbeider og så videre. Den beste arbeidsmåten er å bruke kroppen så “ergonomisk riktig” som mulig. Grunnen til det er for å unngå skader og belastning, skjelett og muskelplager. Aller helst ønsker vi å bruke kroppen så "ergonomisk riktig" som mulig som betyr å bruke kroppen så riktig som mulig slik at vi unngår skader og belastningsplager. Når det kommer til fravær i arbeidslivet er den største enkeltårsaken arbeidsrelaterte muskel- og skjelettplager.
Arbeidstilsynet har en litt dypere definisjon.
- Definisjonen Arbeidstilsynet bruker er mer utdypende og sier "Ergonomi handler om tilpasningen mellom arbeidsmiljø, teknikk og menneske". Og "Arbeidsrelaterte muskel- og skjelettplager oppstår når arbeidet over tid fører til påkjenninger eller belastninger som er større enn kroppen tåler."
Jeg vedder på at nå som du leser denne artikkelen sitter du på din stol og leser den. Muligens har du også hoftene helt fremme og du har stor avstand mellom korsryggen og ryggstøtten på din stol. Det kaller vi for en slapp Quasimodo stilling. Hvis du lurer på hva vi synes om det så er svaret, ikke så bra! 😬
Stillesittende og skjermarbeid blir stadig mer utbredt, et tilsynelatende lett arbeid som imidlertid er belemret med ulike ergonomiske problemer. La oss se på det fra en annen vinkel. Vi mennesker er ikke bygd for å sitte flere timer i strekk og jobbe foran en skjerm. Mange som arbeider ved dataskjermer har øyebesvær i form av tretthet, svie og hodepine. Muskel- og leddsmerter er også vanlig. Men, ikke vær bekymret. Med noen gode og enkle ergonomiske prinsipper er disse utfordringene lett unngåelig. Under har vi illustrert de aller viktigste ergonomisk riktige momentene som du kan ha i bakhodet. Hvis du gjennomfører disse punktene, bidrar du til et sunt hjemmearbeid og ikke minst, unngår du muskel og skjelettplager mens du tar deg noen dager med hjemmekontor.
Sittestilling:
Husker du slapp Quasimodo stillingen vi snakket om litt lengre oppe? Vel, har du endret på det? 🤔 Vi håper at du har det og hvis ikke, det første du gjør er å rette på ryggen, ha skuldrene litt avslappet og ha god støtte bak ryggen. Hvis du har en ergonomisk kontorstol, så er det viktig at du fikser på armlenene slik at du tar vekk belastning fra nakke og skulder musklene.
Det aller første prinsippet når det kommer til ergonomiske prinsipper er holdning. Har du en riktig holdning mens du står eller sitter og jobber? Du må alltid spørre deg det. Sitter du bra? Sitter du riktig? Hvordan skal jeg vite det spør du helt sikkert. Enkleste svaret er, se på dette bildet og prøv å imiter så mye som mulig. Samtidig må du huske at uansett hvordan du sitter, skal det føles avslappende og behagelig for alle musklene. Mest riktig og enkle tommelfinger regelen er 90 grader. Alt bør være i 90 grader. Fra nakke til føttene. Alt bør være i en 90graders form for at du skal sitte mest mulig ergonomisk riktig!
Ta hoftene bak
Rett opp armlene for å avlaste skuldrene
Husk 90 graders-vinkel regelen
PC-skjerm eller monitor:
La oss starte med det du sannsynligvis bruker mesteparten av dagen å se på, skjermen din. Sørg for at øynene dine er direkte i nivå med den øverste tredjedelen av den. Bruk en monitorarm, eller vær kreativ ved å bruke noen bøker eller solide esker for å heve skjermen slik at du ikke får den så kalte “C-nakken” hele tiden. Husk å se med øynene, ikke nakken! For å unngå anstrengelse av øynene, sørg for at skjermen er omtrent en arms rekkevidde Unna. ca. 40-60 cm. Enda mer viktig, implementer 20-5-20-regelen i hverdagen. Ergonomi handler ikke alltid hva du gjør mens du jobber. Men også å ha pause fra statiske arbeidsposisjoner. Hver 20 minutter, se 5 meter unna, i 20 sekunder for å tillate øynene dine for å ta pause fra skjermen. Husk også at hvis du har flere skjermer, bør dybde på din hev senk pult være minimum 75 cm.
Bruk en monitor
Avstand mellom øynene og monitor bør være 40-60 cm
Hev senk pult bør ha minimum 75 cm i dybde hvis du bruker flere skjermer.
Hode og skulder
Tenk på en sel som balanserer en ball på nesen. Det er slik kroppen din holder hodet ditt, av overkroppen og alle musklene i nakken. Kroppen din er egentlig en ergonomi-maskin. Den er bygd for å gjøre alt ergonomisk riktig. Men det er ikke alltid den klarer å være bevist og trenger dermed litt støtte fra deg. Å holde hodet på linje med midtlinjen på overkroppen vil bidra til å sikre at nakkemusklene dine ikke jobber hardere enn det som er nødvendig (eller ble laget for) og dermed bedre ergonomisk riktig holdning. Skuldrene dine skal være avslappet og presset tilbake. Ikke hevet. Brystet skal være litt frem. Tenk at du holder et eple oppå hodet. Pass på at stolens/kontorstolens armlener er i samme høyde som albuene. Gjett hvem som betaler prisen da hvis de er for høye? Jepp, de fine skuldermusklene dine.
Ha 90 graders vinkel mellom hake og brystet
Ha armlener på kontorstolen rett under albuene
Skuldrene skal være avslappet
Armer:
Overarmene dine skal være på linje med overkroppen, med underarmene direkte parallelt med gulvet. Du vil også holde albuene bøyde mellom 90 og 120 grader, med stolens armlener i albuehøyde. På denne måten vil du redusere belastninger på armmusklene ved å holde dem i en naturlig posisjon. Alternativt kan du slippe stolens armlener for å trekke den nærmere inn arbeidsflaten slik at albuene hviler direkte på bordplaten. (Du vil også kunne gjøre dette hvis stolen din ikke har armlener! Men vi anbefaler så klart en ergonomisk riktig kontorstol kombinert slik at du kan heve eller senke stole)
Albuen parallelt med gulvet
Hold albuene i 90 grader
Ha armelene på kontorstole i lik linje som hev senk pulten
Håndledd
Du tenker sannsynligvis ikke for mye på håndleddene og hendene dine mens jobber, men du har sannsynligvis følt at det verker etter en lang dag med tasting. Håndledd er like viktig å tenke på når det kommer til ergonomisk riktig kropsholdning. For å forhindre belastning, start med å plassere tastaturet på eller litt under uthvilt albuehøyde. Håndoverflaten skal være i rett linje som hele armen. Pass på at håndleddene jobber i en nøytral vinkel. Prøv å ikke bøye dem for langt opp eller ned mens fingrene bruker tastaturet eller musen, da dette lett kan føre til belastninger i håndbånd og muskler. Du kan også kjøpe en enkel og lett håndledd støtter som kan avlaste håndleddmuskelene.
En ting som er veldig fint å ha for håndledd i tillegg til en ergonomisk kontorstol er faktisk skrivebordsmatte. Skrivebordsmatte hjelper også at håndleddene er hevet litt fra bordet og gir en bedre søtte for en mer behagelig arbeidsstilling som igjen gjør at det er mer ergonomisk arbedsmåte.
Ha en støtte for håndledd
Skrivebordsmatte hjelper mye
Ha håndledd i en rett linje og en støtte under
Tilbehør
Absolutt! Tilbehør for arbeidsrommet kan spille en stor rolle for å ha det ergonomisk riktig på arbeidsrommet. Du bør holde arbeidsverktøyene så tett inntil kroppen som mulig for å redusere unødvendige anstrengelser. I stedet for å strekke ut armene for å bruke tastaturet eller musen, dra dem heller mot deg selv slik at hendene kan hvile komfortabelt på kanten av hev senk pulten. Hvis du bruker tastaturet og styreflaten på en bærbar datamaskin, bør du heller vurdere å skaffe separate tilbehør slik at du kan heve høyden på skjermen på den bærbare datamaskinen mens du holder tastaturet og musen direkte på arbeidsflaten. Dette er det mest avgjørende trinnet for å sikre at du ikke anstrenger nakken ved å konstant se ned på skjermen (som vi har snakket om litt tidligere i denne artikkelen).
Ha skrivebordsunderlag eller musematte for å kunne både gi en behagelig flate for under armene, samtidig for å kunne gi en god støtte for håndleddene dine også.
Dra tastatur mot deg
Ha en monitor eller skjermholder
Benytt deg av skrivebordsunderlag
Korsryggen
La oss snakke om ryggsmerter, eller sagt på en bedre måte, hvordan vi kan forhindre det. Korsryggen skal presses mot en ryggstøtte, slik at den lille åpningen mellom korsryggen og stolen fylles opp og støttes. Dette vil bidra til å sikre at ryggraden beholder sin naturlige S-kurve selv når du sitter. Hvis stolen din ikke har ryggstøtte eller riktig korsryggstøtte, bør du vurdere å legge et sammenrullet håndkle eller en liten pute mellom stolen og korsryggen. Du ønsker å avlaste kroppsvekten til ryggstøtten så ofte som mulig. Men pass på at du ikke sitter i en enkelt stilling over lengre tid. Selv den beste holdningen er ikke sunn over lengre tid! Den aller beste stolen er så klart en ergonomisk kontorstol. Vi snakker mer om det litt senere i denne artikkelen.
Ta hoftene helt bak for å få en S-rygg form
Ha en ryggestøtte der ryggen bues
Skaff deg en ergonomisk kontorstol
Underkroppen:
Du trodde kanskje ergonomi handler kun om overkropp. Nope! Det er hele kroppen som gjelder. Til og med tærne dine for å være litt mer detaljert! 😅 Men, underkroppen din er like viktig som overkroppen for en sunn ergonomisk riktig arbeidsstilling. Hoftene skal sitte så langt bak på stolen som mulig, med knærne bøyd i 90 grader eller mer. Å plassere dem litt høyere enn knærne kan også hjelpe med å lindre stramhet.
I tillegg er det best å opprettholde ca. 5 cm mellomrom mellom kanten av setet og baksiden av knærne. Å ha en setepute som er for kort eller for lang kan lett føre til ubehag i bena og knærne. Dersom du synes din hev senk pult eller kontorstolen er litt for høy for deg, bør du skaffe deg et underlagg eller steppunderlag for føttene slik at du kan beholde riktig vinkel i hoftene.
Ha 5 cm avstand mellom sete og knærne
90 grader vinkel i knærne
Ha en støtte under føttene
Føtter:
Vi snakket om dette kjapt tidligere. Samtidig er det virkelig påpeke hvor viktig det er å ha føttene stabile og ergonomisk riktig. Føttene dine er grunnlaget for en god sitteholdning. Det du ikke vil er at de skal dingle løs under stolen, eller hvile på toppen av den. Dette vil føre til feil blodstrøm og sirkulasjon, noe som øker sjansene for smerter i bena og stivhet.
Ha dem solid på gulvet, eller hvis stolen din er for høy eller ikke er justerbar, skaffe deg en fotstøtte for å avlaste vekten av bena. Det er også lett å være kreativ her ved å bruke en boks eller et par pakker papir som fotstøtte!
Føttene bør være solide på gulvet
Unngå dinglende føtter i luften
Dersom nødvendig, ha fotstøtte
BEVEGELSE!
Her kommer egentlig rosinen i pølsen. Husk, uansett hvordan hjemmekntoroppsett vi ender med å ha så er kroppene våre bygd for bevegelse. Bevegelse, bevegelse, bevegelse. Det er ikke godt nok å bare stå opp for å hente seg en kaffe. Det er heller ikke bra å erstatte å sitte hele dagen med å stå hele dagen. I stedet vil du holde deg aktiv og bevege deg mellom ulike posisjoner! For å bryte opp lengre perioder med sittende, stå i ca 15-30 minutter per time.
Hvis du ikke har en hev senk pult eller manuelt justerbar bord, flytt den bærbare datamaskinen til en høy benkeplate eller en hvilken som helst stabil overflate som er omtrent på linje med stående albuehøyde. Og for møter eller samtaler som ikke krever at du er foran skjermen, kan du heller gå rundt i rommet mens du tar dem.
Hvis du har hev senk pult, skaff deg også en ståmatte slik at du forebygger skader i knærne. Det hjelper også at du får en bedre holdning mens du står og jobber!
Bevegelse! Vær aktiv selv om du er på jobb!
Ha en ståmatte for bedre holdning
Stå og jobb i 15-30 min pr time
Pause
La oss ikke glemme pause. Faktisk, det å ikke ta pauser kan være en av de mest skadelige faktorene for din produktivitet, kreativitet og fokus. Det får oss til å føle oss utbrente og trøtte, noe som betyr at vi ender opp med å jobbe hardere når vi burde jobbe smartere. Å ta pauser hjelper også med vår mentale helse, stressnivå.
Prøv å ha pausetid i kalenderen din, hold deg til et produktivitetssystem som Pomodoro-teknikken, eller planlegg pauser samtidig med huskameratene dine, slik at du har litt tid til å sosialisere deg gjennom hele arbeidsdagen. Du kan også ha felles pause med dine kollegaer. Ta deg en gåtur og en frisk luft noen ganger i løpet av arbeidsdagen. Det er sunt for kropp og sjel.
Sist men ikke minst, ha en huskeregel at hvis du tar mer pauser enn den ene kollegaen som sitter og jobber rompen av seg døgnet rundt så får du gjort mye mer. Pauser gjør at du får all energien tilbake og er mye mer effektiv!
Ta korte pauser for å lade opp
Hold deg i bevegelse i pausene.
Tøy ut kroppen eller ta deg en gåtur!
Det å jobbe ergonomisk riktig er meget viktig. Ergonomiske prinisipper hjelper deg å jobbe mer bevist som igjen kan bidra til en bedre og sunnere mental og fysisk jobbhelse. Vi har en tendens til å glemme hvor viktig helsen egentlig er for oss. Hvis du faktisk sette deg ned og gjennomfører og implementerer disse ergonomiske prinsippene i hverdagen din, garanterer vi at du får det så mye bedre og mer energisk på jobben.
Husk en siste ting, du blir ikke perfekt over natten. Sett deg et mål at du husker en regel pr dag eller uke. sett på alarm, sett regelen i kalenderen og husk å gjøre det hver eneste dag. Sakte men sikker, blir kroppen vandt med å huske disse reglene og plutselig kjører den på autopilot og trenger ikke en gang anstrenge deg for å huske. Hjernen vil bare huske disse ergonomiske prinsippene og gjør jobben for deg! 🥰 Her er de 10 prinsippene som ble nevnt oppe:
1- Hold hodet rett og unngå C-nakke når du ser på pc-skjermen. 50-60 cm avstand fra øynene til skjermen.
2- Ha en lett tilbakelent rygg, Trekk skuldrene bak og ha dem senket. Øvre skjermhøyde bør være i pannehøyde
3- Albuene bør være 90 grader, inntil kroppen og overarmen parallelt med gulvet. Hvil 2/3 av underarmene på skrivebordet
4- Håndleddet bør være avslappet mens du bruker tastatur eller mus.
5- Tilbehør og arbeidsverktøy bør være så nær deg som mulig. Plasser tastaturet der hendene naturlig faller ned
6- Korsryggen bør støttes med en pute slik at du har en S-formet rygg.
7- Ha hoftene i 90 grader eller bredere stilling mens du sitter. Dersom mulig, ha hellende posisjon på setet.
8- Føttene må enten være på gulvet eller hvis nødvendig ha en støtte under
9- Husk å variere arbeidsstillingen ved å stå mer. Hev senk pult kan hjelpe.
10- Ha korte pauser i arbeidstiden. Hjelper mot produktivitet og sunnere mental helse.